Uczyć bez rutyny
Od początku powstania szkoły
szukamy skutecznych metod nauczania. Chcemy, aby proces dydaktyczny był
atrakcyjny a jednocześnie efektywny. Korzystamy z naszych doświadczeń i sprawdzonych
form pracy z uczniami. Staramy się też być otwarci na nowe koncepcje nauczania
(np. stosujemy metody aktywizujące, projekty
badawcze). Sami też opracowujemy i wdrażamy nowe pomysły dydaktyczne.
Już w marcu 1990 roku Rada
Pedagogiczna podjęła uchwałę o nowej formie nauczania, o powstaniu klasy z
programem autorskim. Program nauczania realizowany był w blokach:
humanistycznym, matematyczno-fizycznym, przyrodniczym i psychofizycznym.
Pomysłodawcą był pan z-ca dyrektora Kazimierz Marcinkiewicz, a koordynatorem
działań pani dyrektor Wiesława Cwojdzińska. Program, według którego pracowali
nauczyciele, był wypadkową istniejącego wówczas, zatwierdzonego przez ministerstwo programu Pierwszego
Społecznego LO na Bednarskiej w Warszawie oraz własnych koncepcji nauczycieli.
Wychowawcą pierwszej klasy „autorskiej” był pan Eugeniusz Wieczorek, uczący
historii, drugiej Urszula Jagiełło (nauczycielka języka polskiego). Kolejne
klasy nie powstawały, gdyż program okazał się trudny do zrealizowania w
warunkach szkoły publicznej. Istotą tej nowatorskiej (ówcześnie) koncepcji pedagogicznej była zmiana
ram programowych na bardziej elastyczne (zależne od pomysłu nauczyciela),
korzystanie z innych niż tradycyjne form pracy (zajęcia z praktycznej
psychologii, częste wyjazdy połączone z zajęciami dydaktycznymi itd.). Program
nie przewidywał też tradycyjnych form oceniania, w miejsce oceny cyfrowej
wprowadzono opisową. Okazało się jednak, że uczniowie nie potrafili się
w takim systemie odnaleźć, dlatego po drugim roku nauki (na wyraźne
życzenie uczniów) przywrócono ocenę cyfrową. Doświadczenie było jednak
przydatne, gdyż umożliwiło kontakt z innymi tego typu placówkami (p. K.
Marcinkiewicz, p. E. Wieczorek, p. U. Szambelan i p. U. Jagiełło odwiedzili LO
na Bednarskiej, aby poznać funkcjonowanie szkoły, pracującej według tego typu
programu), wreszcie stanowiło pomost do zreformowania systemu oceniania, np. wprowadzenie oceny punktowej.
Innym nowatorskim pomysłem był
projekt innowacji pedagogicznej, który zakładał możliwość realizacji w szerszym
zakresie przedmiotów maturalnych. Opracował go zespół nauczycieli pod
kierunkiem zastępcy dyrektora Danuty Kondej. Wprowadzono go do realizacji w
roku szkolnym 1993/1994. Od tej pory każdy uczeń sam wybierał przedmiot zgodnie
z własnymi zainteresowaniami i realizował go w poszerzonym zakresie na
zajęciach międzyoddziałowych. Dało to szansę
skuteczniejszej realizacji programu, a przede wszystkim możliwość utrwalania
umiejętności i rozwijania zdolności. W roku szkolnym 1995/1996 utworzone
zostały klasy o profilu humanistycznym, biologiczno-chemicznym,
matematyczno-fizycznym i sportowym.
Dwa lata później, po uzyskaniu
pozytywnych opinii, wprowadzono w życie następną innowację – możliwość wyboru
przedmiotów maturalnych dopiero od trzeciej klasy. Uczeń mógł dokonywać wyboru. świadomie,
dojrzale, zgodnie z możliwościami intelektualnymi i potrzebami dalszego
kształcenia.
Szukając skutecznych sposobów
uczenia i weryfikowania wiedzy, zdecydowaliśmy się na punktowy system oceniania
opracowany przez nauczycielki języka polskiego – p. R. Janicką-Szyszko i p. M. Steblecką. Pilotażowo został ten system wprowadzony na
języku polskim w dwóch klasach w roku szkolnym 2001/2002. Z roku na rok
sukcesywnie system punktowy był wprowadzany przez kolejnych nauczycieli
przedmiotu. Ostatecznie w roku szkolnym 2008/2009 po modyfikacji decyzją
Rady Pedagogicznej stał się jedyną obowiązującą formą oceniania w III LO.
Wyższość systemu punktowego nad tradycyjną oceną polega na tym, że jest on
sprawiedliwy, precyzyjny, promujący, oprócz wiedzy, systematyczną pracę i
rzetelność. W systemie punktowym ocena jest obiektywna. Doświadczenie pokazało,
że taki system oceniania pełni funkcję motywującą i wzmacnia ucznia pozytywnie.
Od roku szkolnego 2002/2003 zgodnie
z założeniami reformy uczniowie realizują program nauczania w zakresie
podstawowym oraz zgodnie z własnymi zainteresowaniami w zakresie rozszerzonym. Do
przedmiotów realizowanych w zakresie rozszerzonym należą: matematyka,
informatyka, język polski, historia, biologia, chemia, geografia i j. obce.
Do 2007/2008 uczniowie mieli
możliwość realizowania dwóch przedmiotów w zakresie rozszerzonym. W roku
szkolnym 2008/2009 utworzono klasę, w której uczniowie rozszerzają trzy
przedmioty, a w roku szkolnym 2009/2010 trzy klasy pierwsze realizują po trzy
przedmioty. Uatrakcyjniono również ofertę językową. Oprócz języka angielskiego,
języka niemieckiego i języka rosyjskiego wprowadzono język włoski.
Klasy pierwsze i drugie od roku
szkolnego 2008/2009 zostały objęte programem „Oswoić maturę” opracowanym przez
zespół nauczycieli pod kierunkiem p. Blanki Herudzińskiej.
Głównym zadaniem tego programu jest przygotowanie uczniów do egzaminu
maturalnego, a także przybliżenie uczniom sposobu formułowania arkuszy
maturalnych i zasad oceniania.
W roku
szkolnym 2009/2010 zaczęła funkcjonować klasa realizująca założenia innowacji
pedagogicznej pod nazwą „Bliżej teatru”,
której autorkami są z-ca dyrektora Renata Janicka-Szyszko
i p. Urszula Juryszczak. Rozwijanie zainteresowań i
uzdolnień uczniów odbywa się poprzez rozszerzenie odpowiednich treści na języku
polskim, wychowaniu fizycznym, wiedzy o kulturze i godzinie wychowawczej
oraz przez dodatkowe zajęcia edukacyjne – zajęcia teatralne. Zajęcia teatralne
prowadzone są przez aktorów Teatru im. Juliusza Osterwy.