W trosce
o wychowanie patriotyczne i obywatelskie
Powstanie
naszej szkoły miało miejsce w momencie wielkich przemian w Polsce. Nowe,
suwerenne i demokratyczne państwo wymagało dużych zmian w sferze świadomości
społecznej i ukształtowania nowych form aktywności obywatelskiej. III LO od
pierwszych dni swojego istnienia czynnie się włączyło w proces przemian, proces
kształcenia społeczeństwa obywatelskiego.
Zmiany
dokonujące się w wyniku przełomu w 1989 r. wymagały od systemu oświatowego
uwzględnienia praw ucznia do samodzielnego
podejmowania decyzji dotyczących życia społecznego w klasie i w szkole.
Uczniowie mieli odtąd współdecydować o takim, a nie innym systemie
kształcenia i wychowania. I to współdecydować na zasadach całkowicie
demokratycznych, tzn. mieli wraz z całym społeczeństwem uczyć się trudnej
sztuki demokracji. W tych czasach demokracja kojarzyła się wyłącznie ze swobodą
i wolnością, mniej zaś z odpowiedzialnością. Powszechnie nie zdawano sobie
sprawy z tego, że demokracja to nie tylko prawa, ale i obowiązki. Nic więc dziwnego, że jak wszędzie tak i w naszej
szkole, samorządności uczyliśmy się i uczymy nadal, pokonując ogromne trudności.
Pierwszym krokiem było powołanie w roku szkolnym 1992/93 Parlamentu
Uczniowskiego, który przyjął statut określający podstawowe formy i zakres jego działalności.
Obecnie
zakres działań PU jest bardzo szeroki. Ma on współudział w podejmowaniu
podstawowych decyzji dotyczących życia szkoły, a także współtworzy system kształcenia
w szkole, w tym program wychowawczy. Do największych imprez, które stały się
już tradycją szkoły, a realizowane są pod patronatem PU należały: Szkolny Tydzień Kultury, obecnie
realizowany jako Pasjonada
oraz nie organizowany już dzisiaj Dzień
Samorządności.
Nasi
uczniowie aktywnie działający w strukturach Samorządu i Parlamentu
Uczniowskiego, uczestniczyli w pracach Młodzieżowej Rady Miasta Gorzowa czy Młodzieżowego
Sejmiku Samorządowego Województwa Lubuskiego.
Doświadczenia
i umiejętności pozwoliły wielu naszym absolwentom zostać uczestnikami życia
społecznego i politycznego w Gorzowie Wlkp. i regionie.
Działania
Parlamentu Szkolnego
doprowadziły do tego, że obecnie bardzo wielu naszych uczniów
aktywnie uczestniczy w wszystkich akcjach i działaniach społecznych,
organizowanych pod patronatem różnych instytucji na terenie naszego miasta.
Młodzi ludzie biorą udział w różnych formach wolontariatu, zbiórkach pieniędzy,
pracy w schronisku dla zwierząt czy akcjach prozdrowotnych.
Przez
wszystkie lata istnienia naszej szkoły podstawowym priorytetem działalności
wychowawczej, było przygotowanie młodego człowieka do świadomego udziału w
życiu politycznym kraju. Aby przybliżyć i oswoić trudne mechanizmy demokracji,
w okresie wyborów parlamentarnych, organizowaliśmy szkolne mini wybory
poprzedzone kampanią wyborczą. Zapraszaliśmy lokalnych polityków, którzy
prezentowali programy swoich ugrupowań partyjnych.
Temu
samemu celowi służyły również wizyty w murach naszej szkoły posłów z naszego
miasta. Gościliśmy K. Marcinkiewicza, J. Wierchowicza,
T. Jędrzejczaka, J. Derech – Krzyckiego,
którzy w trakcie spotkań z młodzieżą odsłaniali kulisy prac parlamentarnych,
mówili o specyfice polskiego życia politycznego i głównych zadaniach rządu i
parlamentu.
Zawsze
jednym z podstawowych elementów działalności wychowawczej naszej szkoły, było
kształcenie uczuć patriotycznych jako integralnego składnika postawy obywatelskiej.
Służą temu coroczne obchody różnych rocznic historycznych, jak Święto Odzyskania
Niepodległości, Święto Konstytucji 3-go Maja. W ostatnich latach położyliśmy nacisk
na obchody ważnych rocznic naszej historii najnowszej, takich jak: obchody
rocznic powstania „Solidarności”, wprowadzenia Stanu Wojennego czy przełomu
1989 r. Równocześnie obchodom tym staraliśmy się nadać nowatorską formę
bardziej trafiającą do świadomości młodzieży. W 2006 r. rocznica
Odzyskania Niepodległości oprócz uroczystej akademii szkolnej, klasy humanistyczne
zorganizowały panel dyskusyjny dla młodzieży na temat patriotyzmu doby
współczesnej. W roku 2008 w rocznicę wprowadzenia stanu wojennego, nasi
uczniowie wysłuchali wykładu pracownika gorzowskiego oddziału IPN. p. D. Dutkiewicza na temat totalitaryzmu w XX w.
Wykład połączony z bogatą prezentacją multimedialną, był wspaniałą lekcją
historii. W czerwcu 2009 r. w 20-tą rocznicę przełomowych wyborów
parlamentarnych przy współudziale gorzowskiej PO i posła Witolda Phala zorganizowaliśmy spotkanie z przedstawicielami
opozycji solidarnościowej z lat 80-tych. W auli naszej szkoły z młodzieżą spotkali
się ks. W. Andrzejewski,
senator S. Hejmanowska, poseł M.
Rusakiewicz i R. Zapadka. Każdy z
naszych gości wygłosił krótki referat i tak ks. W. Andrzejewski omówił rolę
kościoła katolickiego we wspomaganiu opozycji w latach 80., S. Hejmanowska mówiła o wyborach w czerwcu 1980 roku i
dokonała oceny działalności sejmu lat 1989-
Aktywne
kształtowanie otaczającej rzeczywistości, różnorodności form oddziaływania
pozwala nam przygotować naszych uczniów do dorosłego życia, w którym mogą zaistnieć
jako jednostki świadome i aktywne obywatelsko.